Escaperoom zorg en technologie

Het ROC van Twente heeft een escaperoom voor zorgopleidingen in gebruik. Studenten moeten met andere studenten en werkbegeleiders codes kraken om te kunnen ontsnappen. Binnen zo’n escaperoom worden allerlei technologieen ingezet. In een workshop tijdens de CVI conferentie van 2019 werd vooral ingegaan op het gebruik van VR, maar ook de ‘normale’ opdrachten kwamen aan de orde.

De escaperoom wordt gebruikt bij verzorgende IG van dit ROC. Het project is onderdeel van het practoraat zorg en technologie. Het doel van het project is om studenten op een andere manier te laten leren. Dat wordt gedaan door gebruik te maken van 21e eeuwse vaardigheden. Het werkveld én de studenten worden betrokken bij de ontwikkeling van de escaperoom.

De escaperoom is al uitgeprobeerd bij studenten en leraren, hij is mobiel en kan dus overal heen gebracht worden. Het project richt zich nu nog op de huidige zorg, maar er gaat in de tweede fase van het project ingespeeld worden op ontwikkelingen in de zorg. De escaperoom speelt zich dan af in een zorginstelling van de toekomst. Voor de ontwikkeling van het spel wordt samenwerking gezocht met diverse opleidingen binnen het ROC. Zo moet bv ook de zorgrobot er een plek kunnen krijgen (die kan bv aanwijzingen geven).


VR
Met VR wordt de beleving vergroot. VR zorgt voor memorabele lessen. De opleiding game developer van Twente werkt samen met de projectgroep Escaperoom om hiervoor VR te ontwikkelen. De inhoud van de VR is dan ook door studenten ontwikkeld.
De techniek is nog wel zo dat alles voor VR voor je klaargezet moet worden. Voor gebruik in een escaperoom is het daarom handig een vaste ruimte te hebben waar alles al klaar staat.




Tijdens de workshop kregen we de mogelijkheid om delen uit de escaperoom te ervaren, zowel het analoge als het digitale deel.
Als een student de bril op heeft ziet hij als enige de virtuele omgeving. Anderen uit de groep zien dit niet, er zal dus veel gecommuniceerd moeten worden. Als de opdrachten uit het VRdeel en het analoge deel opgelost zijn is de code gekraakt en wacht er een beloning.
De VR opdrachten worden uitgevoerd in een verzorgingstehuis. Studenten moeten min of meer hetzelfde doen als bewoners van zo’n tehuis om stukjes code te verzamelen. Denk aan schilderen, iets met medicatie, etc. De analoge opdrachten hebben allemaal te maken met denkbeeldige bewoners van de zorginstelling.


Reacties