Verder zonder mol?

U kent ongetwijfeld het programma "Wie is de mol?" Een groep mensen probeert zo veel mogelijk geld te verzamelen, elke aflevering valt er na een stel geniepige opdrachten iemand af en 1 persoon saboteert de boel. Deze persoon is de mol en moet ook nog eens ontmaskert worden aan het einde van het spel door de overgebleven kandidaten. Prachtig!

Ook ik maak in mijn innovatiestrategie ChangByChange gebruik van een mol. Deze mol echter heeft een positieve invloed op het proces. Hij of zij geeft die informatie aan mij waarmee ik een zinvolle leeromgeving kan inrichten waar de studenten mee kunnen gaan werken, zonder direct medeweten van de leraren. Een essentieel onderdeel van mijn strategie, maar een kwetsbare, zo bleek vandaag.

Ik had mijn hele proposal in kannen en kruiken met een goed geinformeerde mol in het betreffende team. Helaas vandaag een telefoontje: zij zag het niet zitten om achter de ruggen van de teamleden mee te werken aan een innovatieproces. Het team kent wat problemen en is kwetsbaar zodat het haar niet wijs lijkt nog verder mee te werken, behalve als ik openheid van zaken geef aan het team. Vanuit haar oogpunt gezien kan ik daar inderdaad inkomen en ik ben blij dat ze dit eerlijk meldt voor we gaan starten. Niet iedereen heeft evenveel lef uiteraard.

Maar ja, ChangeByChange zonder mol? De hele strategie melden aan het team? Dan mislukt mijn onderzoek, want juist input enkel en alleen vanuit de student is bron van mijn onderzoek. Het lijkt me dat ik vier opties heb:

1. een ander team zoeken
2. een andere mol in het team benaderen
3. de opleidingsmanager als mol laten fungeren
4. genoeg tipjes van de sluier oplichten bij het team zodat de mol overstag gaat, maar zo weinig dat de innovatie kan slagen.

Onderzoek: geweldig! Meestal tenminste.

Wordt vervolgd.

Reacties