De dag dat alles samen kwam: stuiterend door de gang

Spannend. Vandaag geven de uitgevers en distribeurs aan wanneer zij verder kunnen gaan met de invoering van het federatieve contentdistributiemodel. Ben benieuwd of er toch nog een tussenmodel a la DAF wordt ingevlogen of dat we rechtsreeks over gaan in 2011. Wie weet...
Helaas nog niets gehoord, zodra er nieuws is zal ik het hier plaatsen.


Ook spannend: een studiedag voor mijn master Learning and Innovation op Windesheim. Gezien mijn eerdere ervaringen had ik niet zo’n zin. Dat is een understatement, laten we zeggen dat een gemiddelde pinguin meer zin heeft om op Mambobeach een middagje zon te pakken dan dat ik had om naar college te gaan...


Verrassing 1
Eerst de kenniskring van Peter van 't Riet. Hij ondersteunt mij en enkele anderen vanuit de kenniskring ICT bij het onderzoek. Het moet gezegd: een geweldige ochtend. Met twee andere studenten van 9 tot half 1 tijd om direct feedback te krijgen op de masterproposal: verhelderend, concreet en constructief. Ook als studenten onder elkaar veel feedback en actieve bemoeienis.


Verrassing 2
Enigzins blij, maar toch angstig na de pauze op weg naar het college ICT. Weer een verrassing: een gastcollege van Rolf Bruins die ons een geweldige presentatie over informatiemanagement voorschotelde. Erg goed met vragen en antwoorden die ik mij ook stel voor mijn onderzoek:
  1. waarom willen leraren geen ICT gebruiken in het primair proces?
  2. hoe kun je leraren zo ver krijgen dit wel te gaan doen?
Mijn antwoord is wellicht al wel bekend. Maar ook Rolf bleek er zo over te denken!
  1. Leraren zijn eigenwijs en hebben verstand van onderwijs. Zij denken dat managers dat niet hebben. Of zoals Minzberg stelt: aan professionals is moeilijk of geen leiding te geven.
  2. Maak een Bypass en richt je rechtstreeks op de student. Of: zoals Rolf Bruins dat vanuit zijn (informatie)managementachtergrond aangaf: zet de klant in je team om innovaties door te voeren. Goede literatuur hierbij: Mintzberg en Gary Hamel: "Het einde van het management zoals wij dat kennen"
Dus een voor mij onbekende docent die zomaar vol vuur kwam vertellen waarom mijn voor hem onkend onderzoek zo'n geweldig thema heeft.
In een nagesprek na de presentatie spraken we nog wat verder over mijn onderzoek waarvan het thema zo verrassend dicht bij zijn presentatie ligt. Volgens hem is er over studentgerichte innovatie eigenlijk nauwelijks literatuur. Wel in de commerciele sector mbt invloed van klanten, maar de transfer naar onderwijs wordt niet gemaakt. Werk te doen dus! Hij gaf de tip goed te kijken naar het werk van Victor Lamme over de vrije wil / het ontbreken ervan. Zijn theorieen zijn goed te gebruiken binnen onderwijsinnovaties.


Het moest niet gekker worden: eerst een presentatie geven gelinkt aan mijn onderzoek en daarna ook nog eens een al eerder door mij gebruikte theorie opvoeren als zinvol. Nah....


Verrassing 3
Kan het nog gekker: jawel!
Stuiterend van energie naar het eennalaatste onderdeel vandaag:  een rollenspel waarin wij een teamvergadering nabootsen waarin invoering van een ICTmiddel besproken wordt. Uiteraard loopt dit overleg uit de klauwen en komen we er niet uit. Reactie van deelnemers aan het rollenspel: als we nu geweten hadden dat de studenten graag zo'n vernieuwing wilden, waren we wel 'om' gegaan hoor... . Ik kon mijn oren niet geloven.


Het laatste halfuur bij de nabespreking met collega studenten weer veel gemopper over literatuurlijsten en aangekondigde toets. Heb m'n spullen gepakt en ben jubelend naar huis gefietst. Dat gevoel laat ik me in zo'n laatste half uurtje niet meer afpakken.

Reacties

  1. Hoi JaapJan,

    Er zijn inderdaad eigenwijze leraren, maar er zijn misschien nog wel veel meer eigenwijze managers en ICT-coƶrdinatoren die niet bereid zijn om te luisteren naar opvattingen van professionals. Ik geloof dat al genoeg gebleken is dat innovatie nooit via een bypass, dus buiten de docent om kan gaan. Vernieuwing loopt op niets uit, als je bij voorbaat betrokkenen buitenspel zet.

    Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Jaap, leuk dat je reageert. Inderdaad, onderwijsinnovatie kan nauwelijks zonder leraren. Maar: hoe krijg je leraren mee met bv invoering van een ict-hulpmiddel? Met een bypass is dat goed mogelijk: studenten gaan werken met het middel en stimuleren zo leraren het te gebruiken. Bruins stelt ook dat opname van studenten in een lerarenteam er voor kan zorgen dat er een of andere vorm van SGI kan plaatsvinden. Dus niet zonder leraren, masr wel via studenten.

    JaapJan

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor jou bijdrage aan dit blog.

JaapJan Vroom