De vrijdagmiddagfrustratie


Vrijdag zwaar gefrustreerd thuisgekomen na een middag ICTles in mijn masteropleiding Learning and Innovation. Laten we maar hopen dat ik een en ander verkeerd begrepen heb.

Er stonden 2 leraren voor ons klasje innovatoren om ons van alles over ICT en innoveren te laten ervaren en beleven. Natuurlijk zou ik moeten weten dat (gelukkig) niet iedereen een early adaptor is, maar het lijfelijk ervaren dat sommigen bij de 'late majority' horen kwam hard aan.
Mijn valkuil is groot: als ik ten diepste overtuigd ben van mijn gelijk kan ik het optreden van een non-believer of scepticus nog wel eens als schokkend ervaren. Geen beste instelling voor een innovator, daar ben ik mij van bewust. Ziedaar een clash op vrijdagmiddag.

Maar goed. Onze leraren hebben erg hun best gedaan ons op ons eigen niveau  met het onderwerp aan de gang te laten gaan. Over 4 weken wordt verwacht een presentatie te geven over het gebruik van een bepaalde tool, hebben we een bedrijfsbezoek en een afsluitende toets gedaan. Op zich wel te doen lijkt mij. Die 5 EC's zijn op deze manier snel binnen.

Jammer is wel dat ik de opleiding doe om wat te leren, en niet weer een  kunstje ga doen dat ik tijdens mijn werk al een aantal jaren doe: onderwijs analyseren, zien wat ICT binnen de school realistisch gezien kan bijdragen aan de kwaliteit van dat onderwijs en dit vervolgens samen met leraren en studenten implementeren.

Ik wil verdieping! Wat ik graag wil weten?
  • Hoe kun je ICT inzetten in het innovatieproces zelf? 
  • Kunnen we ICT als katalysator gebruiken binnen een innovatie? 
Het gaat mij daarin dus nu juist niet om de relatie ICT & onderwijs, maar die van ICT & innoveren. En da's wat anders denk ik.

Reacties

  1. Hoi JaapJan,
    Terecht dat je je zorg en teleurstelling n.a.v. de eerste bijeenkomst uitspreekt en van je af schrijft. Persoonlijk voel ik me aangesproken, zijnde een vertegenwoordiger van de 'late majority'. Ik trek me je opmerkingen zelfs zodanig aan, dat ik me voorgenomen heb mijn plek op de rangorde van ICT-gebruikers te willen inruilen voor een plaatsje in een hoger niveaugroepje. Een ICT-ster zie ik me zelf voorlopig niet worden, maar ik zie wel in dat een onderwijsvernieuwer zelf meer moet weten van de mogelijkheden die ICT-gebruik kan bieden binnen het gebied van onderwijsinnovatie.
    Dank dus voor je terechte uiting van zorg.
    Groet,
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Jaapjan,

    leuke blog en ik kan me vanuit jouw positie de verveling voorstellen.
    Toch hoop ik dat er voor jouw ook iets nieuws of uitdagends te vinden is in deze module.
    Je kunt het natuurlijk ook zien als een uitdaging dat ik in jouw groepje zit... Nou ja late majority wil ik mijzelf ook niet noemen. Ik hoop in ieder geval op een goede samenwerking.

    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor jou bijdrage aan dit blog.

JaapJan Vroom