Studenten die vragen, worden niet overgeslagen!

Vandaag ontdekte ik de impact van mijn alternatieve innovatiestrategie ChangeByChange (CbC) in de praktijk. In het kader van mijn masteropleiding Learning and Innovation aan Hogeschool Windesheim doe ik onderzoek naar het effect van CbC op de invoering van ELearning in de les.
Zoals eerder geblogd rust CbC op het idee dat niet ondersteuners, managers, collega's of directeuren echte invloed hebben op het gebruik van ELearning in de klas, maar de student. Verander de student en deze verandert de leraar.

In de theorie klinkt dit overtuigend en vindt iedereen het even simpel als briljant. In de praktijk moet ik het echter nog bewijzen. Vandaag de eerste echte test: drie studenten die in een teamoverleg komen vertellen over N@tschool.
Deze studenten hebben 5 weken lang 2 uren per week een leenlaptop in de klas mogen gebruiken, waarmee ze inloggen in een compleet ingerichte N@tschoolomgeving voor dat vak. In de evaluatie met de studenten kwamen er na deze periode positieve en negatieve zaken rond N@tschool aan de orde. De negatieve punten kan ik binnen n@tschool gladstrijken, de positieve punten zouden de studenten vandaag in een teamoverleg aan de leraren gaan vertellen. En aldus geschiede.

De studenten gaven aan dat zij N@tschool vooral erg handig vonden om opdrachten in te leveren. Scheelt moeite van printen, geld en veel papier. Leraren luisterden aandachtig, vroegen om verduidelijking en de studenten gaven argumenten en adviezen. En passant werd N@tschool nog even kort gedemonstreerd.

In nog geen 10 minuten deden deze drie geweldige meiden meer dan management en collega's in maanden kunnen doen. Dat mijn model werkt, daar ben ik wel van overtuigd. Maar dat zoiets simpels zo'n impact heeft, zo krachtig is: dat had ik mij niet kunnen voorstellen.

Last but not least gaven de studenten aan dat zij in de komende stageperiode een terugkomdag hebben en dan graag nog eens even een nieuwe opzet van N@tschool willen doornemen. Aan de hand van hun 'functioneel ontwerp' pas ik de N@tschoolomgeving aan. Studenten die mij aan het werk zetten om onderwijs te veranderen: CbC werkt zelfs bij mij...

Nu nog bewijzen dat CbC werkt. Alweer werk aan de winkel.

Reacties

  1. Ik heb totaal andere ervaringen met N@tschool. Ik vind het portfolio gedeelte binnen N@tschool erg tijdrovend, en niet overzichtellijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eens. Ik zet N@tschool niet in als Portfolio, maar als organisatie-instrument. Dat vinden de studenten erg prettig

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor jou bijdrage aan dit blog.

JaapJan Vroom