Hoe simpel kan het zijn?

Je hebt van die dagen dat je heel druk bent met maar eigenlijk 1 ding. Zo ook vandaag met het stroomlijnen van de digitale contentketen. Wonderlijk dat iets dat 1 jaar geleden af en toe de wenkbrouwen deed fronsen opeens zo'n beslag legt op tijd en middelen.
Niet voor niets uiteraard, want het is nogal wat: hoe zorgen we ervoor dat digitale leermiddelen zonder drempels besteld, geleverd en gebruikt kunnen worden?

Om op korte termijn iets te kunnen verbeteren aan het proces en van die $#@$%^ vouchers af te kunnen komen hebben scholen, kennisnet, boekhandels en uitgevers 3 testscenario's op het Deltion uitgezet. Met deze testscenario's moet het mogelijk zijn ingewikkelde inlogprocedures te omzeilen. Ik heb eerder deze scenario's uitgelegd. Elk scenario is indien van toepassing getest door inzet van KennisnetEntree en een rechtstreekse koppeling naar de uitgever (DAF-model, direct access framework).

In grote lijnen kwamen de testresultaten hierop neer:
1. Na installatie van de contentadapter in n@tschool is in de configuratie van de adapter aangegeven voor welk lesmateriaal de koppeling gemaakt moest worden. Dit gaat met zogenaamde EAN's (European Article Number). Deze ean's verwijzen naar materiaal op de server van de uitgever. De link die hierbij hoort wordt bv opgenomen in de studieroute van N@tschool. Na aanklikken van de link vraagt de uitgever eventueel nog om extra info (bv emailadres) en voila: je hebt toegang. 
Dit werkt uitstekend als je gebruik maakt van een schoollicentie.

Ik moet zeggen: jammer genoeg geen authenticatie door Kennisnet, wel een robuuste koppeling zoals het er nu uitziet. Authorisatie en authenticatie door de uitgever. Snel en simpel voor de school. Je zult dit wel per uitgever moeten laten installeren.

2. De Kennisnet-entreekoppeling werkt voor een school erg eenvoudig. Leg vanuit een ELO die aangesloten is op Entree een link naar de door de uitgever opgegeven URL. Klaar. Echt? Yep! Ook hier werkt een schoolicentie het best.

Simpel?
Klinkt allemaal erg simpel. Voor scholen en studenten (!) is het dat inderdaad ook; voor Kennisnet, uitgevers en boekhandels zit er nog wel wat werk in. Uiteraard zitten er ook nog wel wat adders onder het gras. Deze hebben onder andere te maken met het al dan niet meegeven van bepaalde informatie via de gekozen koppeling aan uitgevers. In een ander blog daarover later meer.

Begin maart komt de pilotgroep met een eindconclusie en een advies aan andere ROC's en uitgevers. Daarbij een handleiding hoe je voor de korte termijn de aansluiting op digitale content een flink stuk kunt verbeteren.
Ik ben in ieder geval al erg enthousiast!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Bijeenkomst Training afstandsonderwijs in het MBO

Blended Coaches: sterkste schakel bij invoering blended leren

DidactTool: ontwerp je eigen onderwijs (met ICT)